
Aanbesteding
Tijdens de aanbestedingsfase worden de eerder in de planuitwerkingsfase gemaakte keuzes concreet gemaakt in de vorm van contracten met uitvoerende partijen. Het is een cruciale fase waarin de nadruk ligt op het selecteren van partners die de duurzaamheidsdoelstellingen van het project kunnen waarborgen en uitdragen.
De duurzaamheidsdoelstellingen worden vertaald in eisen voor de markt. Dit betreft niet alleen de keuze voor materialen en methoden die bijdragen aan circulariteit en klimaatneutraliteit, maar ook het opnemen van sociale en economische duurzaamheidscriteria in het selectieproces. Het is van belang om tijdens deze fase een heldere en transparante dialoog te voeren met potentiële aanbieders, waarbij duurzaamheid als leidraad dient voor de uiteindelijke gunning.
Het moment van starten en uitwerken van de aanbesteding is afhankelijk van de inkoopstrategie. De aanbesteding doorloopt dezelfde stappen maar het moment van starten hiervan verschilt echter per project. Een project kan ervoor kiezen om vóór de Planuitwerking aan te besteden, de zogenaamde twee fasen aanpak, maar dit kan ook tijdens, aan het eind of ná de Planuitwerking. Hieronder zijn een aantal documenten opgenomen die gedurende de gehele fase inspiratie bieden en van pas kunnen komen.
In het geval dat een kunstwerk onderdeel uitmaakt van een dijkversterking, dient te worden besloten of het kunstwerk in combinatie met de dijk op de markt wordt gezet, of apart. Hierbij is van belang dat een bewuste keuze wordt gemaakt tussen uitbesteding aan grotere partijen, kleinere specialistische partijen, of gecombineerd. Daarbij moet voorop staan dat de juiste kennis gedurende het gehele project aan boord is.
- Aanpak Duurzaam GWW - DGWW 2018Korte uitleg over de Aanpak voor duurzame Grond- Weg- en Waterbouw. Op de website staan verwijzing naar het Ambitieweb, Omgevingswijzer, Dubocalc en de CO2-Prestatieladder.
- OmgevingswijzerDe Omgevingswijzer helpt je inzichtelijk te maken hoe duurzaam en integraal een project of gebiedsontwikkeling is of kan zijn. Dat gebeurt op een systematische manier, met aandacht voor sociale, ecologische en economische duurzaamheid (people, planet en profit). Het is een instrument dat je het meest effectief gebruikt naast het Ambitieweb, en het liefst vroeg in het proces om gebiedsgerichte meekoppel-kansen voor het project te vinden.
- Programmatische aanpak Duurzaamheid en Ruimtelijke kwaliteit - HWBP 2020Het HWBP streeft ernaar om vanaf 2023 duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit geborgd te hebben in de aanpak van projecten. Hiervoor is een programmatische aanpak opgesteld die structuur brengt in de samenwerking binnen de alliantie op het vlak van duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit.
- Projectenboek 2020 (thema mobiliteit) - HWBP 2020Het projectenboek van het HWBP 2020 heeft als thema mobiliteit en verkeer. Hiervoor komen verschillende casussen aan, die laten zien hoe verspreid door Nederland er bij dijkversterkingen wordt omgegaan met dit thema.
- Projectenboek 2021 (thema circulariteit) - HWBP 2021Het projectenboek van het HWBP 2021 heeft als thema circulariteit. Verschillende interviews en infographics bieden kennis en inspiratie op dit thema. Daarnaast komen verschillende dijkversterkingen aan bod verspreid door geheel Nederland.
- Projectenboek 2022 (thema biodiversiteit) - HWBP 2022Het projectenboek van het HWBP 2022 heeft als thema biodiversiteit. Verschillende interviews en infographics bieden kennis en inspiratie. Daarnaast komen verschillende dijkversterkingen aan bod verspreid door geheel Nederland waar biodiversiteit onderdeel is geweest van de dijkversterking.
- Projectenboek 2023 (thema innovatie) - HWBP 2023Het projectenboek van het HWBP 2022 heeft als thema innovatie. Verschillende interviews en infographics laten zien hoe verschillende dijkversterkingen onderzoeken en pilots hebben benut voor een duurzamere dijk.
- Projectenboek HWBP 2025 (thema 10 jaar HWBP) - HWBP 2025In het projectenboek uit 2025 worden een aantal belangrijke lessen van de afgelopen 10 jaar op een rijtje gezet. Het gaat om het vormgeven van de samenwerking, het bepalen van de scope met de omgeving en de wijze waarop de markt kan worden benadert.